اکتینولایت چشم گربه ای
نوشته شده توسط : javaneh

اکتینولایت چشم گربه ای سنگ جواهری تراشفاف و از گونه ی سنگ براق و صیقلی موجدار اکتینولایت است. گالری چاو برخی مواقع به دلیل ارتباط نزدیک به یشم نفریت به اشتباه از آن با عنوان «یشم چشم گربه ای» یاد می شود.
لغت «اکتینولایت» از کلمه ی یونانی به معنی «شعاع نور» یا «پرتو» گرفته شده است، که به طبیعت رشته ای آن اشاره دارد. این الیاف باعث به وجود آمدن آثار چشم گربه ای اکتینولایت می شود.

هنگامی که ناسرگی های رشته های هم تراز در مقدار و کیفیت کافی قرار می گیرند، یک خط متمرکز نور در سراسر سطح سنگ های گنبدی جهت دار و کوژ تراش شکل می گیرد. به منظور مشاهده ی بازتابش چشم، سنگ چشم گربه ای باید در زیر نور شدید مشاهده شود، گرچه در برخی گونه ها این اتفاق در زیر نورهای ضعیف تر نیز رخ خواهد داد.

 

اکتینولایت یک ماده ی معدنی سیلیکات امفیبول است و در حالی که مواد معدنی با کیفیت سنگ جواهر نایاب هستند، بسیار معمول است.
اکتینولایت به گروهی از مواد معدنی از ترمولیت غنی از آهن تا فرو اکتینولایت غنی از منیزیم تعلق دارد.
اکتینولایت یکی از اعضای متوسط مجموعه ی مواد معدنی، یعنی نفریت است که گونه ی برافزوده ای از ترمولیت-اکتینولایت می باشد.

 

تشخیص اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای با فرمول شیمیایی Ca2(Mg,Fe2+)5[OHlSi4011]2 شناخته می شود. این سنگ با نفرت ارتباط نزدیکی دارد و بسیاری از ویژگی های مشابه گوهرشناسی را از خود بروز می دهد.
سختی اکتینولایت از ۵.۵ تا ۶ بوده و شاخص انکساری ۱.۵۹۰ از ۱.۶۲۳ را دارد. اکتینولایت به شکل بلور چلیپایی شناخته می شود و بلورها برخی اوقات به رنگ آمفیبول سیاه سبز در می آیند. گرچه اکتینولایت تقریبا کاملا تراشفاف و شفاف است، در حالی که بلورهای آمفیبول سیاه همیشه کدر هستند.

منابع و خاستگاه اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت ماده ی معدنی متداولی است که در برخی صخره های دگردیس یافت می شود. موادی با کیفیت سنگ های معدنی بسیار کمیاب هستند، به خصوص بلورهایی با درخشندگی متغیر.
بیشتر منابع اصلی اکتینولایت چشم گربه ای در تایوان و کانادا قرار دارند. سایر ذخایر قابل ذکر در استرالیای غربی، برزیل، ماداگاسکار، تانزانیا و ایالات متحده قرار دارند.

 

خرید و تشخیص ارزش اکتینولایت چشم گربه ای

رنگ اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای اغلب رنگی سبز تا زرد دارد و معمولا مشابه یشم است. اکتینولایت نیز درست مانند یشم در رنگ های کمیاب تری مثل سفید، بی رنگ، زرد، خاکستری، قهوه ای و سیاه یافت می شود.

 

درخشندگی و شفافیت اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای معمولا از شفاف تا کدر متفاوت است. مواد شفاف بسیار کمیاب هستند. درخشندگی پس از برش و صیقل خوردگی شیشه ای است، اما اکتینولایت در شکل بلوری درخشندگی کدری دارد. ویژگی چشم گربه ای به دلیل الیاف موازی و مرتب در سنگ می باشد.

https://chaav.ir/about-us

شکل و برش اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ های جواهر اکتینولایت چشم گربه ای همیشه به شکل کوژ برش داده می شوند تا بهترین و جذاب ترین ویژگی های درخشندگی متغیر را از خود نشان دهند.
اندازه های سنجش شده بسیار کمیاب هستند. اشکال معمول این سنگ بیضی، گرد و گلابی شکل هستند.
افرادی که سنگ ها را برش می دهند باید آکتینولایت چشم گربه ای را به درستی در مرکز قرار دهند تا سنگ نهایی به دو نیم تقسیم شوند.
بسیاری از سنگ های جواهر چشم گربه ای قسمت انتهایی نامنظمی دارند که این موضوع عادی تلقی می شود. حتی ماهرترین جواهرشناسان نیز معتقدند در مرکز قرار دادن سنگ های اکتینولایت چشم گربه ای اندکی عدم تقارن به دنبال خواهد داشت.

 





:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: